O reklamie w Internecie słów kilka

Reklama w Internecie zyskuje na popularności. Jeszcze kilka lat temu największe organizacje inwestowały przede wszystkim w reklamę radiową czy telewizyjną. Dziś ten trend ulega zauważalnym zmianom – duże firmy płacą więcej za reklamę w sieci niż w tradycyjnych mediach. Co jest tego przyczyną? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przedstawmy najpierw klasyczne formy reklamy.

Reklama tradycyjna to m.in radio, telewizja oraz gazety. Radio, czy tego chcemy czy nie, traci cały czas na popularności. Nasze babcie słuchały radia non stop –w pracy, w domu, w pracach na dworze czy poza nim. Po prostu każdy miał radio i z niego korzystał. Reklama w radiu miała wtedy bardzo duży sens – to oczywiste. Skoro dużo ludzi słuchało radia – to firmy płaciły za tą reklamę. Jak sytuacja wygląda dziś? Dziś mało kto słucha radia, młodzież używa Internetu, czy telewizji. Jeśli radio- to tylko żeby słuchać muzyki, głównie za pośrednictwem Internetu. Widać zatem, że promocja w radiu może tracić popularność i to całkiem zrozumiałe. Przejdźmy dalej – prasa. Gazety są jeszcze starsze niż radio. Dzienniki, tygodniki, gazety o wybranym profilu tematycznym – jeszcze kilkanaście lat temu było coraz więcej tytułów, coraz więcej osób czytało gazety. Dziś trend jest spadkowy. Wydawcy gazet muszą szukać innych sposobów pozyskania klienta. Stąd pewnie bardzo popularne są e-wydania, np. e-wydania dzienników, jak Rzeczpospolita. Telewizja – jest dużo kanałów ale coraz mniej ludzi ogląda TV – wszyscy stawiają na Internet. Nawet telewizory nie służą tylko do oglądania telewizji, a do oglądania filmów z płyt dvd, dysków przenośnych oraz Internetu – mamy przecież technologię smart TV.

Z drugiej strony jest Internet – do niego dostęp ma coraz więcej ludzi w naszym kraju. Nawet starsi obywatele Polski mają komputer albo smartfon z dostępem do Internetu. Czy więc dziwić może, że to Internet zyskuje na popularności i reklama w Internecie cieszy się tak dużą popularnością? Z całą pewnością nie. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat obserwujemy wyraźnie, iż Internet zdobywa coraz większą popularność. Gramy w Internecie, czytamy w sieci, piszemy w Internecie, oglądamy w sieci – to dla nas chyba najważniejsze źródło rozrywki. Ale nie tylko – to także bardzo dobry sposób na zdobywanie wiedzy. Reklamodawcy to wiedzą, reklama w Internecie jest ogromnie popularna, bo trafia do wybranych odbiorców. Jeśli np. czytamy artykuły o zdrowiu, to zobaczymy reklamy leków, doktorów, suplementów diety. Jeżeli interesują nas gry komputerowe to trafi do nas reklama z dziedziny rozrywka. To tzw targetowanie reklam. Idźmy dalej – nawet jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę jakieś frazy widzimy reklamujące się firmy – czy to dzięki systemowi Google Adwords czy np. poprzez usługi firm, które pozycjonują strony. Co to takiego? Pozycjonowanie stron www to proces, za pomocą którego witryna internetowa widoczna jest wyżej w wyszukiwarce, na przykład Google. Zilustrujmy to konkretnym przykładem. Klient poszukuje kwiaciarni z Warszawy, wpisuje kwiaciarnia warszawa i widzi poszczególne obiekty. Pozycje układa Google ale agencje mają na niego wpływ. To na pewno bardzo interesujące narzędzie marketingowe, z tej formy promocji korzysta dziś bardzo duża ilość przedsiębiorstw. To nie może dziwić. Nie ma żadnych wątpliwości, że promocja w Internecie to przyszłość marketingu.