Co wypada wiedzieć o motoreduktorach – krótki przewodnik.

Maszyna napędowa, która jest integralnym elementem łączącym mechaniczny napęd oraz przekładnię mechaniczną, fachowo nazywana jest motoreduktorem. W wybranych przypadkach, może występować w połączeniu z innym, jeszcze dodatkowym urządzeniem, często na przykład ze sprzęgłem stworzonym w trybie jednokierunkowym. Gdy spojrzeć nieco bliżej na rolę i charakterystykę motoreduktora, można powiedzieć w skrócie, że jest elementem zastępującym najsilniej rozpoznawalne i powszechnie stosowane układy o napędowym przeznaczeniu. Takie właśnie układy, składają się w zwykle z paru różnych przekładni. Jedną z odmian takiego elementu, jest przekładnia pasowa.

W układzie, poza tą częścią, można spotkać także sprzęgła i całe mnóstwo innych elementów, dedykowanych do najrozmaitszego typu zadań.
Jeśli natomiast chodzi o rozmieszczenie elementów w całym układzie, wszystkie składowe napędowe, odpowiadające za przenoszenie momentu, jak też i redukcję parametru prędkości, będą miały swoje miejsce w obszarze jednej obudowy. Rzadko stosowanym wariantem, jest kilka połączonych ze sobą segmentów, o rozproszonym układzie elementów.
Sam podział motoreduktorów napędzających taśmy transportujące, warunkowany jest typem zastosowanej w konstrukcji zębatej przekładni. Występuje ona w strukturze ostatniego stopnia przełożenia. Niżej krótka charakterystyka motoreduktorów, stworzona w oparciu o klasyfikację na podstawie typu przekładni.
Kategoria numer jeden, płaskie motoreduktory – przekładnia pomyślana jest na takiej zasadzie, że daje szansę na zmieszczenie kilku dodatkowych stopni przełożenia, co jest bez cienia wątpliwości, niezwykle użytecznym rozwiązaniem.
Jeszcze jeden rodzaj, w którym mogą występować w przemyśle motoreduktory, to wariant walcowy. Przekładnia występująca w tym rozwiązaniu, odpowiednio do nazwy, jest elementem o walcowej strukturze. Mamy poza tym motoreduktory ślimakowe, planetarne czy stożkowe, które również nazwane są przez wzgląd na rodzaj występującej konstrukcji przekładni.
Skupmy się w tej chwili na plusach i minusach, jeśli chodzi o stosowanie tych właśnie elementów. Mocną stronę, stanowi tutaj ergonomia elementów. O co tak właściwie chodzi? Wszystkie motoreduktory mają niewielkie rozmiary i są zmieszczone w ramach jednej obudowy, co w naprawdę niezwykle dużym zakresie będzie mogło uprościć wykorzystanie ich mocy w cyklu pracy, którą wykonują. Jest to oszczędność pracy dla osoby projektującej układ. Dlaczego? To jest akurat niezwykle prosta kwestia. Nie trzeba selekcjonować elementów krok po kroku, wystarczy sprawdzić w katalogu i wybrać już przygotowany model motoreduktora.
Wada, to fakt dotyczący tego, że gdy w grę wchodzą duże moce i przełożenia, trzeba zastosować motoreduktor, który ma duże gabaryty. W związku z tym, w niektórych sytuacjach, mamy jednak punkt na korzyść zastosowania układów rozproszonych, to jest zdecydowanie korzystniejsze. To zdecydowanie największe niedociągnięcie, jeśli już mowa o motoreduktorach. Jeśli któraś z zainteresowanych osób planuje stopniu znacznie szerszym zorientować się w zagadnieniu, warto posłużyć się też materiałem graficznym. W sieci widnieją liczne rysunki i grafiki, które będą na przykład przedstawiać silniki typu indukcyjnego, wraz z zastosowaną przekładnią.